Gorące tematy: Wolni i Solidarni Smoleńsk Zostań BLOGEREM! RSS Kontakt
Uwaga! Wygląda na to, że Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript. JavaScript jest wymagany do poprawnego działania serwisu!
1910 postów 27 komentarzy

LOT wystąpi o pomoc publiczną

ZACHOWAJ ARTYKUŁ POLEĆ ZNAJOMYM

We wrześniu LOT zwróci się do MSP z prośbą o dodatkową pomoc publiczną - powiedział PAP prezes spółki Sebastian Mikosz - informuje"Puls Biznesu"

W połowie września poproszę ministra skarbu o udzielenie spółce konkretnej kwoty” – powiedział Mikosz. Nie ujawnił, jaka ona będzie. Zaznaczył, że zrobi wszystko, aby była jak najmniejsza.

Minister skarbu Włodzimierz Karpiński w czerwcu zatwierdził warunkowo plan restrukturyzacji PLL LOT, który został wysłany do Komisji Europejskiej. W dokumencie zapisano, że LOT może potrzebować dodatkowej pomocy publicznej w wysokości do 381 mln zł.

„Minister na bieżąco jest informowany o postępach realizacji naszego planu restrukturyzacji. Kwota o jaką poprosimy nie będzie zaskoczeniem” – powiedział Mikosz. Dodał, że spółka w pierwszym półroczu poprawiła o 29 mln zł swój wynik z działalności podstawowej, wobec zapisów złożonych w planie restrukturyzacji.

Z danych spółki wynika, że po 6 miesiącach LOT z działalności podstawowej odnotował 159 mln zł straty. Na koniec roku przewoźnik planuje poprawić wynik i uzyskać ok. 132 mln zł straty, wobec planu do KE, który zakłada stratę na poziomie ok. 142 mln zł. LOT od stycznia do czerwca przewiózł ponad 2 mln pasażerów.

Jak tłumaczył Mikosz, wyniki za pierwsze półrocze udało się poprawić głównie dzięki - jak to określił - „potężnej” kontroli kosztów w firmie. Lepsze są też wyniki ze sprzedaży biletów. „Pomagają nam również spadające ceny paliwa, które są o 8 proc. niższe wobec tych zapisanych w planie restrukturyzacji” – powiedział.

Zwolnienia w firmie także wpłynęły na lepszy rezultat finansowy. „W budżecie przewidzianych jest ok. 350 mln zł rocznie dla pracowników. Chodzi o pensje, dodatki itp. Wdrożenie programu zwolnień i dobrowolnych odejść powoduje, że budżet na ten cel maleje” – wyjaśnił.

W marcu, w pierwszym etapie planu restrukturyzacji spółki, z firmy odeszło 360 pracowników - 230 w ramach zwolnień grupowych, a 130 osób skorzystało z programu dobrowolnych odejść. Zwolnienia nie objęły wówczas personelu pokładowego oraz latającego.

Więcej:http://www.pb.pl/3263073,27853,we-wrzesniu-lot-wystapi-o-pomoc-publiczna

KOMENTARZE

  • @
    Z firmy odeszło 360 osób to z 250 nowych bezrobotnych. Cóż za narodowy sukces.
  • Straty całkowite PLL LOT S.A. spowodowane naruszeniem wewnętrznych procedur ..
    .. PLL LOT S.A. zakupów paliwa były ostatecznie dużo większe, bo zakupy paliwa zakontraktowano do 2010 r.

    Okazało się, że słuszne były wątpliwości Prezesa D. Nowaka co do jakości procesu zakupu paliwa. W wydaniu z dnia 20 marca 2009r. „Dziennik Polska Europa Świat” podał w artykule zatytułowanym „LOT, kupując paliwo, łamał instrukcję”, następującą informację o wynikach przeprowadzonego w PLL LOT S.A. przez firmę doradczą PricewaterhouseCoopers audytu kontraktów paliwowych: „Zakończył się audyt kontraktów paliwowych LOT. Jak ustalił ‘WSJ Polska”, firma doradcza PricewaterhouseCoopers wynajęta przez radę nadzorczą LOT uznała, że przy transakcjach zawieranych w lipcu 2008r. popełniono błędy. Naruszona została wewnętrzna instrukcja spółki z 2001r . Doradca skrytykował przede wszystkim to, że niektóre umowy zawarte zostały na dłużej niż 3 – 6 miesięcy w okresie gdy ropa na świecie biła rekordy i płacono ponad 140 dol. za baryłkę. Mimo, że firmie udało się zabezpieczyć dostawy przy cenie 124 dol. za baryłkę ropy, to nawet przy obecnych cenach surowca jest ona ponad dwukrotnie wyższa, niż rynkowa. W rezultacie, wraz z wcześniejszymi kontraktami ujemna wycena kontraktów sięga obecnie ponad 300 mln zł, a narodowy przewoźnik ma problemy z utrzymaniem płynności finansowej. Przedstawiciele rady nadzorczej i zarządu LOT oraz PwC nie komentują tej informacji. – Uważamy, że sprawą powinien zająć się prokurator, ale to nowy prezes podejmie ostateczną decyzję – mówi anonimowy członek rady nadzorczej.
    Nowy prezes spółki może być już znany w kwietniu, bo wczoraj rada nadzorcza LOT rozpisała konkurs.

    - Chętnych na pewno będzie wielu, ale nowym prezesem zostanie zapewne pełniący obowiązki Sebastian Mikosz – uważa Zbigniew Sałek, wiceszef Międzynarodowego Stowarzyszenia Menedżerów Lotnisk. Od początku marca Sebastian Mikosz kieruje LOT, po tym, jak zrezygnowali szef rady nadzorczej Jacek Kseń oraz Prezes Dariusz Nowak. Eksperci nie mają wątpliwości, że rezygnacje były wymuszone przez Skarb Państwa, a były efektem chybionych kontraktów paliwowych.

    - Winnych już nie ma w spółce, ale nowy prezes powinien sprawę skierować do prokuratury – uważa Sałek. – Niewątpliwie możemy mieć w tym przypadku do czynienia z działaniem na szkodę spółki – dodaje Adrian Furgalski z ZDG TOR. Według niego choć LOT nie jest jedyną linią na świecie, która potknęła się na kontraktach paliwowych, to podpisanie kontraktów dłuższych niż na trzy miesiące jest błędem Tym bardziej, że chybione kontrakty mocno skomplikowały sytuację firmy. W większości należności wobec banków muszą być spłacone do końca roku i to właśnie ogranicza płynność finansową firmy. Do tego stopnia, że LOT nie jest w stanie regulować na bieżąco faktur.”

    Źródło: Cezary Pytlos, „LOT, kupując paliwo, łamał instrukcję” , Dziennik Polska Europa Świat, 20.03.2009r., „The Wall Street Journal”, s. 03

    W ostateczności straty spowodowane naruszeniem wewnętrznych przepisów PLL LOT S.A. były najpewniej dużo większe, ponieważ według doniesień prasowych umowy zabezpieczające ceny paliwa zostały zawarte przez PLL LOT S.A. – z naruszeniem w.w. instrukcji - na okres do 2010 roku..."

    http://kekusz.pl/index.php/publikacje/zbigniew-k%C4%99ku%C5%9B/171-22-07-2013-pismo-z-k%C4%99kusia-do-pos%C5%82%C3%B3w-andrzeja-dudy-i-anny-grodzkiej.html

OSTATNIE POSTY

więcej

ARCHIWUM POSTÓW

PnWtŚrCzPtSoNd
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930